Tradities zijn er om in ere te houden

Sfeervolle arrensleeëntocht trekt op tweede kerstdag door Heesch

HEESCH – Tradities zijn er om in ere te worden. Al jarenlang organiseert Stichting De Arrenslee een sfeervolle tocht op tweede kerstdag. Dit jaar dus op woensdag 26 december.  De arrensleeën worden voortgetrokken door diverse paarden waaronder Shetlanders en Belgische werkpaarden. De menners passen zich aan de tijd van het jaar aan en zullen verkleed zijn als Kerstmannen en Kerstvrouwen.

Het hoort helemaal  bij het kerstgevoel , de paarden met sleeën en hun berijders die door de straten van Heesch rijden. Dit jaar gaat de tocht nog door,maar het evenement staat op losse schroeven doordat de animo van de menners steeds minder wordt. In de begin jaren waren de deelnemers aan de eerste tochten hoofdzakelijk vrienden en kennissen van Adriaan de Wit uit Nistelrode. Hij richtte in 2010 samen met Nancy de Wit, Mari van de Wetering en Ton van Zoggel de Stichting De Arrenslee op. Het was hun liefde voor paarden die het viertal bij elkaar bracht. Daarnaast heeft Stichting De Arrenslee een fraaie collectie met meer dan twintig arrensleeën in haar bezit. Allen voorzien van onderstellen met wielen. Het evenement groeide en de rijders kwamen al snel uit Bernheze en verre omgeving om deze mooie tocht mee te rijden.

Kerstsfeer

De paardentuigen worden aangekleed met bellen en sjerpen  die vrolijk klinken bij iedere stap die de paarden zetten. Een arrenslee met een geluidsinstallatie gaat voorop om de komst van de stoet aan te kondigen zodat niemand deze sfeervolle optocht hoeft te missen.  De start van de tocht is om 11.00 uur bij Stal de Flierefluiter aan de Wijsstraat 16 in Heesch.  De tocht trekt via de Schoonstraat, de Hoef en de Broekhoek richting Van de Wetering Transport voor een borrelstop. Vervolgens door het dorp naar verzorgingshuis Heelwijk alwaar de lunch genuttigd zal worden. De totale route is meer dan veertien kilometer lang en te vinden op www.facebook.com/stichting.dearreslee

Aanmelden

Wie zelf in het bezit is van een arrenslee kan meerijden. Belangstellende kunnen zich melden.  Heeft u wel een betrouwbaar goed getuigd paard of pony maar geen slee dan kunt u een slee lenen. Ook hiervoor kunt u terecht bij de organisatie. Er zijn nog enkele passagiersplaatsen beschikbaar. De kosten voor deelname bedragen € 7,50 voor volwassenen en € 5,00 voor kinderen tot 12 jaar.

Geplaatst in Arresleetocht.